پنج شنبه , ۳۰ آبان ۱۳۹۸

پیام‌ها و نقل قول‌ها چگونه به یکباره عوض می‌شوند؟

تغییر پیام

بارها پیش آمده است که مطلبی را برای کسی گفته اید تا به نفر دیگری انتقال دهد و بعداز مدتی متوجه شده اید که آن فرد از شما گله مند است. بعد از بررسی دیده‌اید که آن فرد دچار سوتفاهم شده و مطلب شما را به درستی درک نکرده‌است.

این موضوع زمانی شدت بیشتری پیدا میکند که نفرات نقل قول کننده چندین نفر باشند و وقتی مطلبی توسط افراد مختلفی بارها به دیگر نفرات منتقل شوند نهایتا در پایان خواهیم دید که شاید مفهوم اصلی پیام به کلی دچار تغییر شده است.

باید توجه کرد که در هر بار نقل قول پیام مربوطه با توجه به ذهنیات فرد در هنگام شنیدن(یا خواندن) آن مطلب فیلتر شده و یکبار هم در هنگام گفتن(یا نوشتن).

تحریف

اکثر افراد در انتقال یک مطلبی کمی هم نظر شخصی و برداشت خودشان را هم چاشنی پیام می‌کنند و در خیلی از موارد اتفاق افتاده است که نظر اولیه بر خلاف یک رای یا عقیده‌ای بوده و بعد از چندین بار انتقال مطلب آن پیام با مضمونی موافق آن رای یا عقیده منتشر می شود.

سوتفاهم

این تغییرات از خصوصیات ذهن نشات میگیرد و ذهن هرکسی با توجه به داشته های خود پیام ها را برداشت و ارایه می نماید . این تغییرات در شرایط مختلف قابل بروز هستند. یعنی زمانیکه فرد ناقل اطلاعات و اشرافی در مورد مطلب مورد نظر داشته باشد با توجه به نظر خود آن را مورد تحریف نادانسته می کند و باز هم زمانیکه اطلاعات و اشرافی در مورد آن مطلب هم نداشته باشد باز هم آن را دچار تحریف نادانسته خواهد کرد. دقت نمایید که این تغییرات به هیچ گاه عمدی نیست و از خصوصیات ذهن و پردازش های ناخواسته ذهن است که باعث تغییرات هرچند جزئی و اندک در محتوای مطلب می شود.

لطفا به این ویدئو نگاه کنید و عملا نحوه تحریف پیام ها را در این آزمایش ببینید و نظرات خودتان را برای ما ارسال کنید:

 

 

همیشه بررسی کنید

حس خوشبختی

چرا معمولا احساس خوشبختی نمی‌کنیم؟

چرا معمولا احساس خوشبختی نمی‌کنیم؟ رضایتمندی یکی از پارامترهای مهم در احساس خوشبختی است. معمولاً …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

‌دریافت لینک دانلود در ایمیل‌تان

دانلود رایگان ویدئوی چگونه رضایت دلخواه در زندگی خودم را بسازم

تا 5 دقیقه ارسال می شود
لطفا ایمیل خود را وارد کنید
برایم ارسال کن
بستن